Ubranie na spotkania biznesowe – 5 najważniejszych kwestii

Wizerunek w biznesie jest równie ważny, co nasze kompetencje. Na wielu stanowiskach trzeba przestrzegać konkretnego dress code. Choć część zasad może być niepisana, i tak możemy zobaczyć, jak wszyscy wprowadzają je w życie i ściśle się ich trzymają. To, w jaki sposób się ubieramy, pokazuje nie tylko nasz osobisty styl, ale również okazuje szacunek dla innych, a nawet może pokazać, w jaki sposób traktujemy swoją pracę. Dlatego tak ważne jest, w co się ubieramy do pracy, zwłaszcza gdy mamy odbyć ważne spotkanie biznesowe. O czym nie możemy zapomnieć?

Dress code w pracy – jeśli jest, to musimy go przestrzegać

W sporej ilości firm istnieje dress code. Ma on na celu nie tylko ujednolicić styl ubierania się pracowników, ale też wskazać na powagę pracy, jaką wykonują. Jeżeli został narzucony również w naszej firmie, należy się do niego stosować. Choć na co dzień może nie musimy ubierać się ściśle według regulaminu, to gdy szykujemy się na spotkanie biznesowe, warto ubrać się idealnie pod kątem określonego zbioru zasad ustalonego przez pracodawcę. Podczas spotkania reprezentujemy firmę, a zatem powinniśmy wyglądać dokładnie tak, jak tego sobie życzy nasz pracodawca. A tym bardziej, jeśli sami zajmujemy wysokie stanowisko i być może nawet układaliśmy taki regulamin, powinniśmy dawać dobry przykład.

Jakie zapisy mogą pojawić się w dress code? Tak naprawdę taki zbiór zasad opracowuje samo przedsiębiorstwo. W jednej firmie zapisy będą mówić, że zarówno panie, jak i panowie muszą nosić ubrania formalne, a u innej może pojawić się dodatkowy zapis, że pracownicy muszą ubierać białe koszule i czarne spódnice lub spodnie. Niektóre zasady dress code będą bardziej sprecyzowane, a inne mniej, i przez to pozostawione są do naszej interpretacji.

Może się też zdarzyć, że w biurze nie ma protokołu dotyczącego ubioru. Wtedy warto wyglądać schludnie i elegancko, jeśli nasza praca od nas tego wymaga. Zwłaszcza jeśli mamy bezpośredni kontakt z klientami i kontrahentami, chcemy zawsze wywrzeć na nich dobre wrażenie i wyglądać profesjonalnie.

Marka ubrań może mieć znaczenie

Dobrze uszyty na wymiar garnitur zawsze prezentuje się lepiej niż ten kupiony na uniwersalną miarę. Ubranie na spotkanie biznesowe musi dobrze na nas wyglądać. Jednocześnie nie ma przymusu, abyśmy nosili konkretną markę odzieży. Możemy dowolnie wybierać modele i marki. Warto jednak zawsze kierować się zasadą, aby odzienie było dobrze dopasowane do naszej sylwetki i schludne.

A co, jeśli obracamy się w kręgach, gdzie dużą wagę przywiązuje się do noszenia markowej odzieży i dodatków? Wtedy konieczne będzie dopasowanie swojego ubioru do tych wymagań. Na początku kariery zawodowej może nam być jednak trudno im sprostać. Wtedy z pomocą może przyjść karta kredytowa Visa TurboKARTA.

Płacąc nią, można opłacić nawet drogie zakupy. A później wpłacić wykorzystane środki w czasie bezodsetkowym, aby uzupełnić wybrany limit. Jeśli okaże się, że nie możemy wpłacić całej wykorzystanej kwoty, wtedy musimy wpłacić jedynie kwotę minimalną ustaloną przez bank. Z karty możemy korzystać regularnie, kupując różne przedmioty. Ważne jest, aby pilnować swojego limitu i minimalnych kwot spłaty. Dzięki takiemu dodatkowemu dofinansowaniu możemy kupić wyjątkowo ładny garnitur, zegarek czy torebkę, w ten sposób uzupełniając swoją szafę o markową odzież.

Ubrania muszą być schludne

Naukowcy szacują, że mamy tylko siedem sekund na zrobienie na kimś dobrego wrażenia. Ubierając się na ważne spotkanie, musimy nie tylko zadbać o przestrzeganie dress code czy noszenie wysokiej jakości odzienia. Nasze ubrania i akcesoria muszą być schludne i estetyczne. Nawet ubrani w najlepszej marki nie możemy zapomnieć o takich podstawach jak wyprasowana koszula czy wyczyszczone buty. Nawet taki szczegół jak plama po kawie na koszulki zostanie zapamiętany. Dlatego przed spotkaniem dobrze jest się upewnić, czy ładnie wyglądamy, ale i czy przypadkiem nie pobrudziliśmy ubrania. Jeżeli mamy taką możliwość, dobrze jest nawet w pracy trzymać świeżą koszulę na przebranie. W myśl zasady, że nigdy nie wiemy, co się wydarzy, a zawsze dobrze być przygotowanym na różne scenariusze.

Dbajmy o swój wygląd zewnętrzny

Dbanie o swój wizerunek i prezencję nie kończy się na noszeniu najnowszych ubrań, które dopiero weszły do sprzedaży. Zawsze powinniśmy wyglądać schludnie i dotyczy to również włosów czy dłoni. Uczesane włosy o odpowiednim przycięciu lub ułożone w prostą fryzurę wystarczą. Strońmy od wymyślnych fryzur lub też najnowszych trendów w cięciu. Nie zawsze są one zgodne z wymogami dress code. A do tego krzykliwa fryzura może również rozpraszać naszego rozmówcę.

Z kolei dłonie powinny być po prostu czyste i zadbane. Część kobiet regularnie maluje paznokcie lub nawet je przedłuża u kosmetyczki. Warto pokusić się o stylizacje proste, które nie przyciągają nadmiernej uwagi. Powinny być też takiej długości, aby nie przeszkadzały nam w pracy. Również istotne jest pomyślenie o naszych rozmówcach. W noszeniu dłuższych lub bardziej ozdobnych stylizacji nie ma nic złego, ale rozmówcy nie powinni skupiać się na dłoniach, ale na nas.

Strzeżmy się błahych błędów

Można sobie pomyśleć, że ubranie pod marynarkę koszuli z krótkim rękawem nie będzie przeszkadzało. Taka koszula nie uchodzi za elegancką czy nawet odpowiednią na biznesowe spotkanie. Ale skoro ma ją zasłaniać marynarka, możemy uznać, że nikt nie zauważy naszego mało formalnego ubioru. Niestety zdarzają się naprawdę błahe sytuacje, gdy np. ktoś obleje nas kawą i musimy zdjąć to odzienie. I wtedy pokażemy koszulę z krótkim rękawem, która nie sprawi, że będziemy nadal wyglądać profesjonalnie.

Inne drobne błędy to na przykład brak rajstop w upalny dzień. Choć siedząc w jednym miejscu, może udać się to ukryć, to gdy tylko wstaniemy, będzie to widać. Jeżeli dzień jest naprawdę upalny, można założyć rajstopy po przybyciu na miejsce pracy. Rezygnacja z nich, nawet jeśli pozornie ma być tego nie widać, również nie będzie na miejscu. Dlatego warto strzec się nawet drobnych błędów, które mogą zrujnować nasz wypracowany wcześniej wizerunek.

Źródła:

  1. https://interviewme.pl/blog/dress-code-w-pracy