Biznesowy dress code – jak sfinansować droższy zakup

Dress code, w zależności od kontekstu, może mieć dwa znaczenia. Po pierwsze będą to wewnętrzne zasady ubioru, jakich powinni przestrzegać pracownicy danej firmy. Taki dress code może mieć różne zapisy, często zależne od kultury pracy w danym miejscu oraz branży, w jakiej działa konkretna firma. Po drugie dress code to bardziej uniwersalny zbiór zasad dotyczących stroju biznesowego, których przestrzeganie konieczne jest, by pracodawcy, kontrahenci czy pracownicy traktowali Cię poważnie. Jeśli zatrudniasz się w dużej firmie, z pewnością wewnętrzne zasady należytego ubioru dostaniesz niedługo po udanej rekrutacji. Zajmijmy się zatem bardziej uniwersalnym ujęciem i sprawdźmy, jak wygląda współczesny biznesowy dress code.

Biznesowy dress code – kiedy należy go przestrzegać?

Dress code powinien być przestrzegany zawsze wtedy, gdy pracujesz w firmie, która ma go skodyfikowany, to znaczy funkcjonuje w niej wewnętrzny regulamin ubioru czy wytyczne stroju do pracy. Ale to nie wszystko, ponieważ biznesowy dress code przydaje się także osobom, które nie są zatrudnione w korporacjach czy dużych firmach. Dress code to użyteczne narzędzie, które pozwoli na lepszą komunikację biznesową także osobom prowadzącym własną działalność gospodarczą, freelancerom, a także tym, którzy chwilowo nie mają zatrudnienia, ale usiłują znaleźć pracę. W większości branż przestrzeganie zasad dress code na rozmowie kwalifikacyjnej jest po prostu dodatkowym atutem (jeśli nie wstępnym warunkiem koniecznym).

Dlaczego tak się dzieje? Ilekroć mamy kontakt z klientem, pracodawcą, partnerem biznesowym itd., prowadzimy komunikację. Część niej zawiera się oczywiście w tym, co mówimy (komunikacja werbalna), ale spora część to tak zwana komunikacja niewerbalna, na którą składa się nasza mowa ciała, a także wygląd. Dress code ma zatem komunikować pewne istotne dla biznesu elementy – że wiemy, jak odnaleźć się i zaprezentować w środowisku biznesowym, że przestrzegamy zasad (poprawnego ubioru – ale w domyśle także innych), że jesteśmy profesjonalni itd.

Biznesowy dress code w trzech odsłonach

Różne są okazje, różne relacje, różne branże i różne firmy, nic więc dziwnego, że i dress code w biznesie ma różne wydania. Można go podzielić na trzy typy:

  • business formal,
  • business smart,
  • business casual.

Pierwszy z nich, business formal, czyli po polsku styl biznesowy formalny, jest najbardziej klasyczny. Nadaje się on najlepiej na wszystkie formalne okazje, w tym rozmowę o pracę. Kojarzy się najczęściej z politykami czy prawnikami, jest nieodzowny w branżach, w których wizerunek ma pierwszorzędne znaczenie.

Pozostałe typy są mniej formalne. Dress code typu business smart dopuszcza większą swobodę kolorów czy faktur, a także personalizowanie stroju biznesowego. Business casual jest natomiast najbardziej swobodnym wydaniem biznesowego stroju, po który często sięgają przedstawiciele branży kreatywnych, reklamy czy IT. Styl casual czasem jest także praktykowany w korporacjach, w których na co dzień obowiązuje bardziej formalny strój. Zwykle funkcjonuje to jako tzw. casual friday, czyli „luźny piątek”, wybrany dzień tygodnia, w którym formalny dress code nie obowiązuje. Oczywiście tego rodzaju odstępstwa, a także swobodniejsze odmiany stylu biznesowego zawsze muszą być zgodne z kontekstem. Jeśli prowadzisz poważne negocjacje z istotnym partnerem biznesowym, obowiązuje Cię styl formalny bez względu na to, czy akurat wypadają one w piątek, czy w inny dzień tygodnia. Istotą dress code jest bowiem przetworzenie ubioru w swego rodzaju narzędzie (narzędzie pracy), należy zatem stosować je odpowiednio i w sytuacjach, w których może być ono użyteczne.

Biznesowy dress code i finansowanie zakupów

 Kiedy wiemy już, jaki wybrać strój na spotkanie biznesowe czy rozmowę rekrutacyjną, pojawia się inna paląca kwestia: czy takim strojem dysponujemy. Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma w szafie kolekcję garniturów i nie zawsze ten, który ostał nam się po studiach, jest odpowiedni na rozmowę o pierwszą pracę. Pozostaje więc kwestia zaopatrzenia się we właściwy strój, a to oznacza finansowanie zakupów, których kwoty mogą sięgać kilku tysięcy złotych. To problem zwłaszcza dla młodych mężczyzn, ponieważ kobiety częściej dysponują już bardziej rozbudowaną garderobą, a sklepy odzieżowe oferują szerszy wybór kobiecych ubrań w niższych cenach (często, choć nie zawsze, stoi za nimi także niska jakość, bo część producentów wychodzi z założenia, że kobiety częściej zmieniają ubrania, więc nie muszą one być tak wytrzymałe).

Na garniturach biznesowych nie warto jednak oszczędzać. Nie oznacza to, że trzeba od razu celować w drogie garnitury, to znaczy najdroższe dostępne modele, ale najlepiej unikać tych najtańszych. Dobry garnitur wymaga bowiem odpowiednich materiałów i wykończeń, a te po prostu mają swoją cenę. Jednocześnie taki dobry garnitur nie tylko świetnie wpisze się w dress code, ale też posłuży nam na długo, a my sami będziemy się w nim dobrze czuli. Spełni też lepiej swoje zadanie komunikacyjne: pokaże, że stawiamy na jakość, a także że potrafimy we właściwy sposób zarządzać finansami i lokować je w odpowiednie aktywa. Nie na darmo Anglosasi mają powiedzenie „czasem trzeba wydać pieniądze, by zarobić pieniądze”. Finansowanie zakupów odzieżowych, które pozwolą nam wpisać się we właściwy dress code, można przeprowadzić na przykład za pomocą kredytu gotówkowego (takie kredyty, na stosunkowo niewielkie kwoty, przyznawane są bez względu na przeznaczenie środków) lub zakupów na raty.

Źródło

http://www.outsourcingportal.eu/pl/dress-code-jak-ubrac-sie-na-spotkanie-biznesowe