Budowanie marki osobistej – od czego zacząć?

Wszyscy w jakiś sposób funkcjonujemy na rynku – zarówno jako konsumenci, jak i pracownicy czy wytwórcy. Możemy to robić na wiele różnych sposobów, a także z większą lub mniejszą świadomością. Ci z nas, którzy decydują się na bardziej świadome uczestnictwo i postrzegają swoje profesjonalne (a czasem nawet amatorskie) działania nie tylko w charakterze pracy, ale też jako swego rodzaju produkt, często inwestują w personal branding, czyli budowanie marki osobistej. Zobacz, czym jest marka osobista, jak ją tworzyć i czy potrzebny Ci kredyt gotówkowy do jej zbudowania.

Czym jest marka osobista

Marka osobista (ang. personal branding – terminy te używane są zamiennie) to swego rodzaju wartość czy też „znak jakości”, który może być dodany do różnych produktów. Zbudowana jest wokół konkretnej osoby. W pewnym sensie można stwierdzić, że każdy buduje własną markę osobistą, chociaż nie każdy robi to świadomie i skutecznie. Jednak zachowując się w określony sposób, pokazując określone aspekty naszego charakteru, tworzymy własny wizerunek w oczach naszych przełożonych, pracowników czy kontrahentów, a to już jakiś personal branding.

Skoro zaś wszyscy w jakiś sposób wikłamy się w personal branding, czemu nie skupić się na nim nieco bardziej i nie zadziałać skuteczniej w jego obszarze?

Po co budować markę osobistą?

Marka osobista daje przewagę konkurencyjną. Wróćmy na chwilę do marek towarowych. Jeśli masz dwa produkty w tej samej cenie, czy wybierzesz ten, którego markę znasz i cenisz, czy ten, którego marka nie jest Ci znana? A jeśli nie wiesz nic o obu markach – czy sprawdzenie obu z nich, np. w internecie, nie pozwoli na szybkie wyrobienie opinii i podjęcie decyzji? Personal branding jest ważny właśnie dlatego, że zwraca uwagę i budzi zaufanie, nawet wśród odbiorców, którzy nigdy wcześniej nie mieli z nami do czynienia.

Wydawcy książek uwielbiają personal branding. Na okładkach często znajdziesz informację, że dany autor jest zdobywcą jakiejś nagrody albo autorem wcześniejszego bestsellera. Czy świadczy to o jakości jego nowej książki? Nie w sposób bezpośredni, ale pozwala zbudować pewne zaufanie wystarczające, by sięgnąć po produkt. Czasem takie zaufanie buduje się za pośrednictwem cudzej marki – wystarczy zobaczyć, ile okładek zdobi napis w stylu „Stephen King poleca”. Jest on bowiem olbrzymią marką osobistą, przez którą można sprzedawać nawet cudze produkty (książki), jeśli użyczy się im zaufania konsumenta idącego za tą marką.

Marka osobista – jak ją budować

Współcześnie budowanie marki osobistej jest stosunkowo proste, a to głównie ze względu na narzędzia, których dostarcza internet. Mamy przecież różnego rodzaju portale eksperckie, blogi, elektroniczne czasopisma, media społecznościowe – wszystko to może stanowić platformę budowania swojego wizerunku. Ma to też negatywną stronę, ponieważ może stanowić platformę budowania wizerunku – dla każdego. Innymi słowy: konkurencja jest duża. Warto więc zastanowić się nad tym, w jaki sposób wyróżnić się na jej tle.

Jeśli działamy w niszy, wtedy zadanie jest w dużej mierze ułatwione. Jeśli jednak obszar naszych zainteresowań i działań nie jest tak precyzyjny, możemy albo go zawęzić, albo postawić na oryginalność w wybranych elementach. Ważne jednak jest to, by personal branding budować świadomie, zgodnie z długoterminowym planem oraz konsekwentnie. Choć zdarzają się historie, w których poszczególne osoby stawały się gwiazdami z dnia na dzień, to w większości przypadków zaufanie i popularność trzeba budować – powoli, cegiełka po cegiełce.

Rozwijanie marki osobistej polegać może zatem na pokazywaniu swoich prac (portfolio), często nie tylko jako efektów, ale także procesów ku nim prowadzących, na wypowiadaniu się z pozycji eksperta (o ile taką pozycję zająć możemy), a także na budowaniu odpowiednich, przydatnych kompetencji. Nie musi to oznaczać formalnej edukacji, obecnie umiejętności przydatne w praktyce są dużo wyżej oceniane, a ich zdobyciu mogą pomóc dobre kursy, a nawet podręczniki do samodzielnej nauki.

Koszt budowania marki osobistej

Budowanie marki osobistej wiąże się z pewnymi kosztami. Możecie się zastanawiać, jak to możliwe, skoro chodzi o posiadanie i przedstawianie pewnych cech charakteru i kompetencji. Przecież nie wydaje się to kosztowne. Prawda jest jednak inna. Oczywiście samo zdobycie odpowiednich kompetencji może być bardzo drogie, ale to zupełnie inny temat. Budowanie marki osobistej może nie angażuje wielkich nakładów finansowych, wymaga jednak dużych nakładów czasowych, a nie od dziś wiadomo, że czas to pieniądz. Do wykreowania swojej marki w internecie potrzebować będziesz nieco sprzętu, który częściowo pewnie już masz, a w pozostałej części możesz sfinansować przez niewielki nawet kredyt gotówkowy, nie jest to więc żaden problem. Ale znalezienie wielu godzin pozwalających zyskać status eksperta w danej dziedzinie nie jest już tak łatwe.

Z drugiej strony – jeśli dysponujemy większym nakładem środków finansowych, możemy cedować niektóre zadania, dzięki czemu całość nie zabierze nam tak dużo czasu. Możemy samodzielnie prowadzić nasze profile w mediach społecznościowych, wcześniej zdobywając wiedzę na temat tego, jak budować markę osobistą za ich pośrednictwem. Możemy też szybciej i skuteczniej osiągnąć zakładane cele, zlecając prowadzenie mediów społecznościowych profesjonalistom. Podobnie z materiałami wideo – możemy przygotowywać, nagrywać, edytować, montować i publikować je samodzielnie, albo skoncentrować na warstwie merytorycznej, a kwestie techniczne i promocyjne zlecić fachowcom. Zwykle jednak początki personal branding polegają na samodzielnej, nieraz mozolnej, ale często też satysfakcjonującej pracy.

 

Źródło

„Personal branding” czyli czym jest marka osobista dla właściciela biznesu lub specjalisty i dlaczego warto ją budować?