Jak mądrze inwestować w rozwój firmy

Dobrze prosperująca firma nie tylko przynosi dochody i zwiększa swoją rozpoznawalność w danej branży, ale także rośnie. Do tego ostatniego potrzebna jest zwykle inwestycja w rozwój firmy. Kierunki rozwoju i źródła finansowania mogą być jednak różne. O czym musisz wiedzieć, by podjąć mądre decyzje w obszarze rozwoju swojej firmy? Sprawdź! 

Przysłowie mówi, że czasem trzeba wydać pieniądze, aby zarobić więcej pieniędzy. Tak jest właśnie w przypadku rozwoju firmy. Może on oznaczać rozrost ilościowy, skalowanie, zwiększenie kwalifikacji, rozszerzenie zakresu usług i wiele innych rzeczy. Nadrzędnym celem jest osiągnięcie przewagi rynkowej i zwiększenie dochodów. Inwestycja w rozwój firmy jest potrzebna niemal na każdym etapie – nawet na początku, kiedy firma dopiero zaczyna. Konkurencja nie śpi i trzeba ją dogonić, a później wyprzedzić, to jedyna droga do sukcesu. Jednak początkujący przedsiębiorcy często obawiają się tego typu inwestycji, nie będąc przekonanym w satysfakcjonujący zwrot. Efekt? Inwestują głównie duże firmy – a przecież jakoś musiały stać się duże! Warto więc przezwyciężyć swoje obawy, bo inwestycja w rozwój firmy, o ile przeprowadzona mądrze, zawsze działa na jej korzyść. 

Inwestycja w rozwój firmy – skąd wziąć kapitał? 

Kapitał inwestycyjny w przypadku dużych firm często jest elementem budżetu. W małych firmach – niekoniecznie, choć warto go do budżetu wpisać. Dzięki temu będziemy mogli stymulować rozrost firmy przez wewnętrzne finansowanie, to znaczy korzystając z własnych środków.  

Polecane  Praca zdalna – jak przygotować do niej firmę

Jakie są alternatywy? To przede wszystkim kredyty bankowe. Problem z kredytami bankowymi polega jednak na tym, że nie są udzielane zbyt chętnie nowym firmom, ponieważ ich zdolność kredytowa bywa często zbyt niska. Aczkolwiek należy mieć na uwadze, że coraz częściej w ofertach banków pojawiają się pożyczki dedykowane nowym firmom, zasady ich przydzielania są łatwiejsze do spełnienia dla młodych przedsiębiorstw. 

Warto też obserwować różnego rodzaju programy mające na celu stymulację rynku czy wspieranie przedsiębiorczości, mogą to być programy rządowe o charakterze ogólnopolskim, ale też programy lokalne lub unijne. 

Jeszcze innym rozwiązaniem są pożyczki pozabankowe. Jak powszechnie wiadomo, różnego rodzaju instytucje finansowe niebędące bankami użyczają pieniędzy na dużo łatwiejszych do spełnienia zasadach. Ich usługi kojarzą się przede wszystkim z kredytami konsumenckimi, ale coraz bardziej rośnie rynek pożyczek biznesowych tego typu. Mogą one służyć zachowaniu płynności finansowej, ale także jako środki inwestycyjne. Należy jednak dokładnie przyglądać się umowom i zwracać uwagę na wszelkie potencjalnie niekorzystne zapisy, dlatego że prawo nie chroni tu przedsiębiorcy tak bardzo, jak przy zawieraniu umów z bankami. 

Inwestycja w rozwój firmy – na co się zdecydować? 

Jeśli mamy już środki finansowe, bez względu na to, skąd pochodzą, pora zdecydować się, jaką formę będzie miała nasza inwestycja w rozwój firmy. Innymi słowy: w co konkretnie możemy inwestować. Opcji jest kilka, spróbujmy je prześledzić. 

Polecane  Szkolenia pracownicze – czy rozwój kapitału ludzkiego się opłaca?

Po pierwsze – innowacje. Żyjemy w bardzo szybko zmieniającym się świecie – zmiany dotyczą i potrzeb, i technologii. Nic więc dziwnego, że innowacyjność jest jednym z wyznaczników biznesowego sukcesu. Nie można powtarzać przestarzałych rozwiązań, nie można też tkwić przy obecnych standardach, nawet jeśli się aktualnie sprawdzają, ponieważ niedługo już będą przestarzałe. Tutaj ponownie ujawnia się wcześniej wspominana zależność – że w innowacje inwestują przede wszystkim duże firmy. Tymczasem jest to jedna z lepszych szans na rynkowy sukces nawet niewielkich przedsiębiorstw. Zaoferowanie innowacyjnych rozwiązań, niedostępnych u nawet dużo większej konkurencji, przyciągnie do nas klientów i sprawi, że o naszym produkcie zrobi się głośno. 

Innowacje można uskuteczniać na wielu obszarach. Oczywiście mogą to być innowacyjne produkty lub usługi i z tym najczęściej innowacje są kojarzone. Ale równie dobrze sukces można odnieść dzięki innowacjom w modelu prowadzonego biznesu. Jeśli uda nam się np. skrócić łańcuch dostaw albo usprawnić logistykę dzięki nowym technologiom, wtedy osiągniemy konkurencyjną przewagę, np. obniżając cenę albo skracając czas potrzebny na realizację usługi. Możemy także stawiać na innowacje przy obsłudze klienta, czego przykładem są popularne ostatnio chatboty, czyli programy pozwalające na prowadzenie automatycznych konwersacji z klientami. Mogą one doprowadzić do redukcji etatu w dziale obsługi klienta, jeśli okaże się, że po wprowadzeniu tej innowacji prawdziwi konsultanci potrzebni są w dużo mniejszym zakresie. 

Można też stawiać na pracowników. To oni tworzą firmę, więc inwestycja w rozwój pracownika to inwestycja w rozwój firmy. Jak inwestować w pracowników? Poprzez organizację szkoleń i warsztatów. Należy wcześniej określić, jakich kompetencji brakuje poszczególnym pracownikom oraz jakie kompetencje mogą się przyczynić do poprawy pozycji firmy. Mogą to być kompetencje związane ze wspomnianą wcześniej innowacyjnością, pozwalające poszerzyć zakres oferowanych usług, ale równie dobrze mogą to być kompetencje miękkie, dzięki którym pracownicy będą lepiej pracowali w grupie lub poprawią jakość obsługi klienta. 

Polecane  Zakup oprogramowania - wszystko co musisz wiedzieć

Innym rodzajem inwestowania w pracowników jest inwestowanie w ich zatrudnienie, to znaczy poszerzanie kadry, podwyżki płac i rekrutowanie specjalistów. Jednym z podstawowych błędów początkujących przedsiębiorców jest niedocenianie (także finansowe) swoich pracowników. Duża rotacja pracowników, zwłaszcza tych wysoko wykwalifikowanych, jest dla firmy bardzo kosztowna. 

Inwestowanie w marketing to kolejna strategia inwestycyjna, która sprawdza się w większości przypadków. Może oznaczać inwestowanie we własny dział marketingu lub outsourcing, czyli zatrudnienie zewnętrznej firmy wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Drugie rozwiązanie staje się obecnie coraz popularniejsze i jest dobrą decyzją przy małych przedsiębiorstwach. Koszty kampanii mogą być zawsze dostosowywane do planowanego budżetu. 

Wiesz już, jak ważna jest inwestycja w rozwój firmy, a także w jaki sposób można ją uskuteczniać. Pozostaje tylko wybór odpowiedniego źródła finansowania i kierunku rozwoju. Do dzieła!