Skalowanie biznesu: strategie, narzędzia i potencjalne pułapki

Czy wiesz, co to takiego skalowanie biznesu? Jakie są najpopularniejsze strategie skalowania biznesu i na co musisz uważać przy tego typu działaniach? Sprawdź odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Czym jest skalowanie biznesu?

Skalowanie biznesu to możliwości danego przedsiębiorstwa do rozszerzania swoich działań – mówiąc nieco inaczej, to po prostu rozwój firmy. Najważniejszym celem skalowania biznesu jest oczywiście zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa, a efektem takich działań będzie poszerzenie wpływów marki, co może przejawiać się w różny sposób. Przykładami może być choćby tworzenie innowacyjnych technologii lub wypracowanie przewagi nad konkurencją przy zdobywanie kolejnych rynków. Skalowanie biznesu powinno być uwzględnione już na etapie tworzenia pomysłu – pozwala to na planowanie długofalowych i skutecznych działań. Czasem skalowanie biznesu wynika niejako samo z siebie, a nawet najprecyzyjniej przygotowane plany trzeba korygować wraz z biegiem czasu.

Nie da się ukryć, że skalowanie biznesu wiąże się z wieloma korzyściami. Na pierwszym planie zwykle pojawiają się zwiększone przychody i zyski. Jest to efektem na przykład powiększenia zdolności produkcyjnej i obsługi większej liczby klientów – oczywiście kluczowe jest, aby zyski rosły w szybszym tempie niż koszty. Za tym idzie z kolei wyższa rentowność, co w niektórych przypadkach jest możliwe dodatkowo poprzez obniżenie kosztów przy zachowaniu tej samej lub nawet wyższej jakości. Kolejny benefit to zwiększona konkurencyjność marki. Skalowanie biznesu poprawia pozycję firmy na rynku i pozwala na skuteczne konkurowanie z innymi graczami z branży. Wynika to chociażby z możliwości proponowania atrakcyjniejszych warunków dla klientów niż pozostałe brandy. Na koniec nie można zapomnieć o wzroście rozpoznawalności przedsiębiorstwa – w dzisiejszych czasach rozumiane jest to głównie jako rozpoznawalność w sieci, już coraz więcej biznesów prowadzonych jest tam lub też w sieci prowadzi swoje działania marketingowe. Warto tu wspomnieć też o takich hasłach jak optymalizacja w wyszukiwarkach czy działania w mediach społecznościowych – już dawno temu zwykło się mawiać, że jednym z filarów powodzenia biznesów w XXI wieku jest aktywna obecność w sieci.

Kiedy jest dobry czas na skalowanie biznesu?

Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna, bowiem każdą firmę należy traktować całkowicie indywidualnie. Mimo to możliwe jest wskazanie kilku uniwersalnych czynników, które pomogą ci w doborze optymalnego czasu na skalowanie biznesu. Oto główne elementy, które należy wziąć pod uwagę:

  • właściwe dopasowanie produktu do rynku – absolutną podstawą jest posiadanie usługi lub produktu, który cieszy się zainteresowaniem ze strony klientów. Inaczej można to określić, że dane dobro cieszy się po prostu wysokim lub rosnącym popytem. Solidne dopasowanie produktu do rynku to klucz do skutecznego skalowania biznesu,
  • solidne finansowanie – niestety skalowania biznesu nie da się przeprowadzić bez odpowiednich inwestycji, to natomiast wiąże się z posiadaniem stosownych funduszy,
  • wydajne procesy i operacje – skuteczne działanie pozwala na uzyskanie ugruntowanej pozycji na rynku, dzięki czemu możesz wykonać krok do przodu,
  • satysfakcja klienta – jeśli twoi klienci są jak do tej pory zadowoleni z oferowanych przez ciebie usług, jest duża szansa, że będą również zainteresowani kolejnymi propozycjami z twojej strony, z kolei nowi klienci chętnie sprawdzą opinię dotychczasowych użytkowników,
  • mocne przywództwo – choć argument ten bywa dyskusyjny, w rzeczywistości do przeprowadzenia skutecznego skalowania biznesu potrzebny jest lider lub zespół liderów.

Strategie skalowania biznesu

Najpopularniejszą metodą skalowania biznesu jest pozyskiwanie nowych klientów. W tym celu możesz prowadzić różne kampanie marketingowe, wykorzystując w tym celu zarówno kanały online, jak i offline, co pozwoli ci dotrzeć do optymalnych grup docelowych. Inny sposób na skalowanie biznesu to ekspansja produktu. Możesz tego dokonać poprzez rozszerzenie swojego asortymentu lub zróżnicowanie go, co pomoże dotrzeć do nowych grup docelowych. Bardzo ważne jest również wejście na nowe segmenty i rynki – w tym celu warto dokonać analizy, gdzie twoje usługi lub produkty mogą cieszyć się dużym zainteresowaniem. W przypadku niektórych przedsiębiorstw będzie to nawet oznaczać wejście w zupełnie nowe regiony geograficzne, co z kolei czasem może prowadzić do zawiązywania sojuszy i partnerstw strategicznych. Pamiętaj, współpraca z innymi podmiotami, również większymi od siebie, może być korzystna dla obu stron. Jeśli natomiast twoja firma cieszy się już mocną pozycją, częstymi strategiami na skalowanie biznesu są licencjonowanie, franczyza czy przejęcia mniejszych graczy na rynku.

Jakie problemy możesz napotkać przy skalowaniu biznesu?

To temat wyjątkowo szeroki i zależny od tego, w jakiej branży działasz, o jak duże przedsiębiorstwo chodzi czy jakie metody skalowania biznesu wybierzesz. Warto jednak wspomnieć o 3 podstawowych pułapkach, w które możesz wpaść podczas skalowania biznesu. Pierwszą jest zbyt duża liczba osób decyzyjnych – możesz do tego dojść w przypadku finansowań zewnętrznych czy wprowadzenia nowych wspólników. Niestety im więcej osób podejmuje decyzję, tym więcej pojawia się ryzyk różnego rodzaju. Drugi problem to szeroko rozumiane rozproszenie – a przecież w dużym skrócie na tym właśnie polega skalowanie biznesu. Czasem bowiem wchodzenie na nowe rynki czy rozszerzanie swojego asortymentu może powodować dekoncentrację na obszarach do tej pory priorytetowych, co finalnie wywoła skutek odwrotny od zamierzonego. Ostatnia pułapka to problem kreacji. Małe firmy często opierają się na utworzeniu czy kreowaniu czegoś, jednocześnie znacznie lepiej znoszą wszelkiego rodzaju zmiany. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa trzeba zmienić strategię prowadzenia marki, co niestety nie zawsze się udaje.

Źródła:

  1. https://harbingers.io/blog/co-to-jest-skalowanie-biznesu
  2. https://vilaro.pl/blog/marketing/skalowanie-biznesu/
  3. https://albrechtpartners.com/skalowanie-biznesu-jakie-pulapki-czyhaja-na-zalozyciela/
  4. https://appmaster.io/pl/blog/skalowanie-twojego-startupu-kiedy-jak-sie-rozwijac
  5. https://www.livespace.io/pl/blog/jak-skalowac-sprzedaz-6-praktycznych-zasad/